عنوان
بررسی مبانی مسئولیت مدنی پزشکان در فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
شهرام اصغری
محل نشر
مازندران
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
(ویژگی ها، اهمیت، ضرورت و جنبه های نوآوری پژوهش) مسئولیت مدنی پزشکان در حقوق و فقه از دیرباز مورد توجه حقوقدانان و فقها بوده و در کتب حقوقی و فقهیه پیرامون آن نظریه پردازی شده است. اما به دلیل دوری فقه شیعه از بحث قانون گذاری و دیگر مسائل حکومتی، باید اعتراف نمود که آن گونه که باید جوانب مختلف آن واکاوی نشده است. این در حالی است که مبانی بسیار کارآمد و روشنی در حقوق و فقه برای استخراج این حکم و بسط فروعات مختلف آن وجود دارد و ما با مشکلی با عنوان منبع قانون گذاری مواجه نیستیم. در سالهای اخیر آثار برخی از نویسندگان حوزوی و حقوقدانان، به صورت کتاب، پایان نامه و یا مقاله، عرضه شده که در جای خود بسیار ارزنده و قابل تقدیرند، اما به هر حال، هنوز مسائل بسیاری جای بحث دارد. عمدهترین کمبودی که گاهی در نوشتهها دیده میشود این است که نویسندگان حوزوی وضعیت امروز پزشکی و مسائل فنی بسیاری را که پدید آمده است از نظر اندوختهاند و صرفاً بر اساس معیارهای سنتی به قضیه نگاه کردهاند. این در حالی است که حقوقدانان به دلیل نداشتن مهارت کافی در مباحث فقهی آن گونه که باید به جهات فقهی قضیه توجه نکردهاند. مسئولیت مدنی پزشک حالات و فروض مختلفی دارد که باید به دقت از هم تفکیک شود و هر مورد جداگانه بحث و بررسی گردد. به صورت کلی، پزشک در امر طبابت یا مباشر است یا غیرمباشر؛ در هر یک از دو فرض یا جاهل است یا حاذق؛ در صورتی که حاذق باشد یا مقصر است یا غیرمقصر (خطاکار)؛ در هر یک از فروض قبل یا از سوی مریض یا ولی او مأذون است یا غیرمأذون. به لحاظ دیگر، یا از مریض یا ولی او برائت از ضمان گرفته است یا نگرفته است. از جهت دیگر، خسارتی که از ناحیه پزشک متوجه مریض میشود یا مالی است یا روانی و یا جانی. در خسارتهای بدنی یا دیه مقدر دارد یا ندارد. از جهت دیگر، خسارتی که متوجه بیمار میشود یا در نتیجه عمل معالجهای پزشک است یا در نتیجه نقص علم پزشکی است و یا در نتیجه نقص دستگاههای لازم برای معالجه و یا در نتیجه بی دقتی پزشک و یا در نتیجه اشتباه او. از جهت دیگر، خسارت بدنی که به بیمار وارد میشود یا به این صورت است که موجب میشود بیماری بیمار بهبود پیدا نکند، یا موجب وخیمتر شدن حال بیمار میشود و یا موجب ایجاد نقص جدیدی در او میشود که ارتباطی با بیماری قبلیاش ندارد. حکم هر یک از این فروض باید مشخص شود. مسئولیت مدنی پزشکی، یکی از مباحث مهم و کاربردی حقوقی در دنیای امروز به حساب میآید که با توجه به پیچیدگی حرفهی پزشکی و ابزارهای درمانی، ذهن دانشمندان حقوق را به خود مشغول داشته است. مسئولیت پزشکان در قانون ما همان طور که بیان شد در زمره تعهدات به وسیله است. بدین معنا و مفهوم که پزشک صرفاً با رعایت مقررات و نظامات و به کارگیری دانش و تجربه خویش، درصورت بروز حادثه ضمانی متوجه وی نیست ولیکن چنانچه تعهدی مبنی بر علاج بیمارش نموده باشد و بیمارش فوت بنماید؛ در آن صورت ضامن خواهد بود مسئولیت مدنی پزشکی، از دو جهت قابل بررسی است، زیرا تعهدی که پزشک (یا صاحب حرفه پزشکی) در برابر بیمار دارد، دارای دو جنبه است: از یک سو پزشک متعهد است، تلاش نماید تا بیماری شخص را درمان کند؛ این تعهد پزشک از نوع تعهد به وسیله است. پزشک نسبت به عدم حصول درمان مسئولیتی ندارد، مگر اینکه مرتکب تقصیر شود. این جنبه از مسئولیت پزشکی مورد بحث نیست و موضوع تحول آن نیز مطرح نبوده است و حکم آن در تمام نظامهای حقوقی یکسان است. از سوی دیگر پزشک متعهد است درجریان معالجه و اعمال پزشکی ایمنی بیمار را حفظ نماید، تا زیان جدیدی به او وارد نشود (تعهد ایمنی)؛ هرگاه مسئولیت پزشکی به صورت مطلق مطرح میشود منظور مسئولیت ناشی از نقض این تعهد ایمنی است و زیانهایی که در جریان معالجه یا در نتیجه عمل پزشکی به بیمار وارد میشود. مسئولیت پزشکی تحولات زیادی به خود دیده است، در حالیکه در عصر باستان پزشکان بطور مطلق مسئول زیانهای وارد بر بیمار بودند، به مرور حرفه پزشکی تقدس خاصی پیدا کرد و پزشکان در برابر بیماران از هر نوع مسئولیتی مبری بودند. از قرن 18 به بعد ابتدا در فرضی که پزشک مرتکب تقصیر سنگین میشد و سپس در فرض ارتکاب هر نوع تقصیری مسئول شناخته شد؛ بدینسان در نظام سنتی مسئولیت پزشکی مبتنی بر تقصیر بود. در فقه اسلامینیز برخلاف شهرت موجود، مسئولیت پزشکی مبتنی بر تقصیر است. اما با گسترش فناوری و ابداع روشهای جدید (وخطرناک) درمان، اعمال پزشکی نسبت به گذشته خطرناکتر شده و حوادث پزشکی افزایش یافت، به گونهای که نظام سنتی مسئولیت مدنی پزشکی برای جبران زیان وارد بر قربانیان حوادث پزشکی کافی نبود. این امر موجب تحول جدید در مسئولیت پزشکی گردید. ابتدا نظام سنتی مسئولیت مدنی پزشکی اصلاح گردید؛ بدن معنا که با استفاده از ابزارهایی که دکترین و رویه قضایی در اختیار داشت (فرض تقصیر، تقصیر مجازی و اماره سببیت و...) اثبات شرایط مسئولیت مدنی آسان گردید و در برخی موارد مسئولیت نوعی پزشکی پذیرفته شد (به عنوان مثال، در مسئولیت ناشی از انتقال خون آلوده یا زیان ناشی از وسایل پزشکی و...). در مرحله بعد این تحول به سمت ایجاد نظام خاص جبران خسارت ناشی از حوادث پزشکی پیش رفت و در حال حاضر در کشورهایی نظیر فرانسه، فنلاند، سوئد و... نظام خاصی برای جبران زیانهای ناشی از حوادث پزشکی ایجاد شده است. به نظر میرسد در نظام حقوقی ما نیز در کنار نظام مسئولیت مدنی پزشکی، باید نظام خاصی برای جبران حوادث پزشکی ایجاد شود.هرچند که در فقه امامیه بنابر قول مشهور؛ اصل بر ضمان پزشک ولو با رعایت احتیاط و یا اخذ برائت از بیمار خواهد بود.میل و خواست آدمی به زیبایی، وی را ناگزیر از تغییر در خواست خالق یکتا مینماید و او را ناچار از تن در دادن به هر مشقتی جهت به دست آوردن ظاهری به ظاهر زیباتر و بینقصتر مینماید.اشخاصی که به جراحی پلاستیک، زیبای و ترمیمی روی میآورند معمولاً بر دو دسته تقسیم میگردند: دسته نخست اشخاصی میباشند که میل به تغیی
واژهای کلیدی:مسئولیت مدنی،فقه امامیه،پزشکان،حقوق ایران