عنوان
بررسی مشروعیت قضاوت شورایی در فقه امامیه و اهل تسنن و پیامدهای آن
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
سعید نظری توکلی
استادمشاور
محمدعادل ضیائی
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
1392
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
78 ص.
زبان
فارسی
توضیح
نهاد تعدد قاضی، مبتنی بر سیره عقلائیهای است که در نظامهای مختلف حقوقی دیده میشود. به گونهای که مجمعی از قضات به صورت مشترک و در یک مورد واحد به انشاء و اصدار حکم بپردازند. قضاوت شورایی تعاریف گوناگونی دارد که مهمترین آنها عبارت است از: نوعی دادرسی و داوری توسط 3 یا 5.... نفر که تعداد آنها فرد باشد و هر چه اکثریت حکم کردند و یا اتفاق داشتند همان ملاک باشد. و صورت دیگر قضای شورایی عبارت است از این که قاضی، قبل از اتخاذ تصمیم، قضات متعدد را به عنوان افرادی عالم و آگاه، جهت مشورت دعوت و اظهار نظر مینمایند. هر چند در کلام همه فقهای امامیه، به صراحت سخنی پیرامون نهاد تعدد قاضی و یا قضاوت مشترک و شورایی به چشم نمیخورد، ولی با بررسی ادله جواز قضا میتوان دریافت که فقها، وحدت یا تعدد قضات را در شرایط قاضی مطرح نکردهاند. بنابرین از اطلاق این ادله می- توان راهی بسوی این شیوه قضاوت گشود. در این تحقیق علاوه بر اطلاق و عموم ادله، اصل جواز یا اصل اباحه، نیابی بودن امر قضا، اصل عدم اشتراط وحدت قاضی، تجزی در اجتهاد، متداول بودن این روش قضاوت در کشورهای اسلامی و بنای عقلا، از جمله دلایلی است که در مشروع بودن قضای شورایی مورد استناد قرار میگیرد. از طرفی محاسن قضاوت شورایی که افزایش سلامت قضاوت و اعتماد مردم، اقناع نسبی متخاصمین و کاهش اشتباهات قضاوت و..... میباشد اقبال دستگاه قضایی به این نوع قضاوت را میطلبد.
واژههای کلیدی: قضا، شورای، قضاوت شورایی