عنوان
تجری و جرم عقیم و محال در حقوق کیفری و فقه مقارن (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
سيداحمد سجادينژاد
استادمشاور
رضا دانشورثاني
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1394
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
مسئله تجری، از جمله مسائل قطع و از مسائل مهمی است که توسط علمای اصول و فقه، مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است و افزون بر دیدگاههای علمای شیعه، علمای اهل سنت نیز کم و بیش دیدگاههایی را درباره آن ارائه کردهاند. تجری در قوانین سایر کشورها و در اخبار و متون سایر ملل و ادیان، تحت عناوین گوناگون، با همان اصول و ضوابط بحث شده است. آنچه این پژوهش دنبال میکند، تبیین حکم تجری در فقه امامیه و مذاهب اهل سنت است و سپس، تطبیق آن با عنوانهای حقوقی، مانند جرم عقیم، جرم محال و شروع به جرم. این پژوهش در سه فصل به انجام رسیده است که نگارنده در کلیات به دو مبحث اصلی «تجری» و «قطع» و مباحث پیرامونی آن دو پرداخته است. سپس حکم تجری در اصول فقه امامیه و حکم تجری در اصول فقه مذاهب را بیان کرده است. بحث بعدی پژوهش، مربوط به بررسی مقایسهای تجری، شروع به جرم، جرم عقیم و جرم محال است که در آن، مباحثی پیرامون جرم، شروع به جرم، جرم عقیم و جرم محال، ارائهشده و در پایان، بررسی مقایسهای جرایم با یکدیگر ارائه شده است. نویسنده در پایان، چند صفحه را به نتیجهگیری اختصاص داده و در نتیجهگیری چند مطلب بیان شده است: 1. در این تحقیق چند دیدگاه درباره حکم تجری بررسی شد و دیدگاه عدم حرمت تجری و انکار وجود مجازات برای آن پذیرفته شد. 2. اهل سنت مبحثی با عنوان «تجری» ندارند و دانشمندان اهل سنت، به محتوای مطلب پرداختهاند و در نتیجه، به نفی کیفر برای متجری قائلاند. 3. از نظر حقوقدانان، تجری در اصول، ویژگیهای جرم عقیم و محال در حقوق جزا را داراست. البته بین این دو تفاوتهای اندکی وجود دارد؛ از جمله اینکه در جرم عقیم و محالْ بیشتر، از کیفر دنیوی، ولی در جرم تجری بیشتر، از کیفر اخروی بحث میشود. 4. شروع به جرم، با بحث تجری و جرم عقیم و محال متفاوت است. در اولی، اجرا در نیمه راه متوقف و در جرم عقیم و محال، عملیات اجرایی تا پایان انجام میشود و فقط به دلیل عوامل خارجی، جرم محقق نمیشود. همچنین در تجری مفسدهای حاصل نمیشود و دارای اثر بد اجتماعی نیست؛ ولی در شروع به جرم، به مقدار انجام عملیات اجرایی، مفسده و آثار نامطلوب اجتماعی وجود خواهد داشت.