عنوان
تحقیقی پیرامون فقر اقتصادی از دیدگاه اسلام (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
غلامرضا مصباحی مقدم
استادمشاور
حسین مصطفوی | حمید بهرامی احمدی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1387
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
هدف از این پژوهش، تجزیه و تحلیل مفاهیم، علل و آثار فقر از دیدگاه اسلام است که با استفاده از روش کتابخانه ای انجام شده است. نوشتار حاضر در سه فصل تنظیم شده است: در فصل اول، مفاهیم و اصطلاحات مربوط به تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد. فصلا دوم، به علل و عوامل فقر می پردازد ودر این راه به عوامل فردی، گروهی و حکومتی فقر اشاره می شود. آخرین فصل تحقیق نیز اختصاص به آثار فقر دارد، دراین فصل، آثار اجتماعی، سیاسی، روانی اقتصادی و بالاخره اعتقادی فقر مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین فقیر و مسکین تفاوت وجود دارد. برای نمونه، فقیر به معنی کسی است که درزندگی خود کمبود مالی دارد، هرچند مشغول کسب و کاری باشد و هرگز از کسی سوال نکند. اما مسکین کسی است که به علت نقص عضو، بیماری و پیری خانه نشین و یاازکار افتاده است. درمورد علل فقر از دیدگاه اسلام می توان به سه نوع علل اشاره کرد: علل فردی فقر، علل گروهی فقر و نیز علل حکومتی فقر. کاهلی در کسب، بی نظمی و اسراف و تبذیر از علل فردی فقر محسوب می شوند. ربا، ترک انفاق، احتکار و ... نیز از علل گروهی فقر هستند. ار علل حکومتی فقر نیز می توان ترک عدالت اجتماعی، فساد اداری و مالی حکومت و سوء مدیریت کارگزاران را نام برد. بر اساس یافته های تحقیق، آثار فقر را می توان از جنبه های مختلفی چون آثار اجتماعی، آثار سیاسی، اثار روانی، آثار اقتصادی و نیز آثار اعتقادی بررسی نمود. غربت دروطن، پایه های نامتناسب سیاسی، نابرابری اجتماعی، بی اعتنایی جامعه به فقیر مهمترین آثار اجتماعی فقر به حساب می آیند. آثار سیاسی فقر عبارتند از : وابستگی به شبکه جهانی استعمار و تشکیلات نامتناسب سیاسی. دررابطه با آثار روانی فقر، می توان از مواردی چون زوال شخصیت، احساس حقارت و ناتوانی در احقاق حق نام برد. اظهار نیازمندی و همچنین جهل و بی سوادی از آثار اقتصادی فقر هستند. در نهایت، تمایل به کفر را می توان مهمترین اثر اعتقادی فقر ذکر کرد. بنابرمطالب فوق می توان گفت که اسلام براساس اقتصاد عزت آفرین خود می کوشد تاجامعه ای بسازد که در آن از فقر و مضیقه اقتصادی خبری نباشد. اسلام می خواهد سیستم های استعماری و استکباری، سلطه جوئیهای ظالمانه و اختلاف فاحش طبقاتی را به کلی برچیده وبه جای آن، سیستم اقتصادی عادلانه ای که شایسته جامعه متعالی انسانی است بوجود بیاورد.