عنوان
تحلیل فقهی حقوقی ازدواج سفید (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
تاریخ نشر
۱۳۹۹
مشخصات ظاهری
ی، ۱۱۶ ص.
زبان
فارسی
توضیح
یکی از مهمترین عقودی که شخص در طول عمر خود آن را منعقد مینماید ازدواج است. الگوی ازدواج و تشکیل خانواده در چند دهه اخیر، در جهان دگرگونیهای فراوانی داشته و جامعهی ایران نیز با تحولات قابل ملاحظهای در حوزه ارزشها و باورهای جوانان مواجه است. یکی از گونههای جدید روابط، "همخانگی" یا "ازدواج سفید" است. این الگو، زندگی مشترک دو شریک جنسی بدون ازدواج با یکدیگر است. وقتی زن و مردی فقط به دلایل شخصی خودشان زیر یک سقف رفته و بدون ثبت رسمی و قانونی و حقوقی در کنار هم زندگی میکنند و به عبارت دیگر همخانه میشود به آن "ازدواج سفید" گفته میشود. علت نامگذاری این نوع از ازدواج، سفید ماندن شناسنامه دختر و پسر و نوشته نشدن نام آنها در شناسنامه یکدیگر است. در حقیقت این ازدواج، زندگی مشترک میان زن و مرد، بدون انشاء صیغه عقد دائم یا موقت است که طرفین فارغ از مراسم شرعی و عرفی، با رضایت و توافق، زندگی خود را در مکان مشترکی آغاز میکنند، اما هیچ کجا زوجیت آنها نه به طور شرعی و نه به صورت قانونی ثبت نخواهد شد. در واقع در این نوع ازدواج زن و شوهر علقه زوجیت را به جای لفظ با یک فعل ابراز میکنند، زیرا رضایت باطنی بر ازدواج ایجاد زوجیت نمیکند. اکثر فقهای امامیه، معاطات را در غالب عقود و معاملات صحیح میدانند، اما درباره ازدواج، نکاح معاطاتی را با استناد به اجماع باطل دانسته و بر لزوم لفظی بودن ایجاب و قبول تاکید کردهاند. همچنین در ماده 1062 قانون مدنی آمده است. "نکاح واقع میشود به ایجاب و قبول به الفاظی که صریحا دلالت بر قصد ازدواج نماید". یعنی به لحاظ حقوقی باید صیغه عقد ازدواج بیان شود و ایجاب و قبول لفظی باشد، مگر در حالت عجز از تلفظ. لفظ و سایر شرایط نکاح، همگی نشان دهنده اهمیت و جایگاه نکاح و ازدواج دارد که نبایستی مورد تعرض و سوء استفاده قرار گیرد، چرا که در ازدواج سفید، زن و مرد از سویی، وظیفه و تعهدی نسبت به یکدیگر نخواهند داشت و هر زمان که یکی از طرفین خواستار رهایی از این زندگی و جدایی باشد، زندگی مشترک آنها بدون اجرای صیغه طلاق شرعی و قانونی پایان یافته و از حق و قانون پیشبینی شده در شرع و قانون (مهریه، نفقه، ارث و ...) بهرهمند نخواهند بود، که با توجه به دلایل فقهی و حقوقی و در رأس آنها قرآن کریم باید این نوع ازدواج را باطل دانست. ازدواج سفید به هیچ وجه با نکاح معاطاتی در شرع انطباق ندارد و شرایط ازدواج، اذن پدر، طلاق شرعی، عده و ... در آن رعایت نمیشود و مهمتر از همه آن که در هر عقدی، قصد انسانها از ارکان ضروری تشکیل دهنده آن است، اما در ازدواج سفید در بسیاری از موارد طرفین قصد زوجیت نداشته و اگر قصد زوجیت نیز داشته باشند، به علت عدم رعایت قواعد زوجیت و طلاق شرعی، زندگی مشترک آنها همچون زندگی بسیاری از انسانها در غرب، تنها نوعی هم پاشی بوده و تحت زوجیت دینی قرار نمیگیرد. این پژوهش با هدف تحلیل فقهی و حقوقی ازدواج سفید در چهار فصل تنظیم شده، فصل اول به تعاریف و کلیات و همچنین به علل و عوامل گرایش به این ازدواج سفید پرداخته شده، فصل دوم به علت توهم همسویی ازدواج سفید با نکاح معاطاتی به این موضوع پرداختیم، و اعتبار یا عدم اعتبار ازدواج سفید و نکاح معاطاتی را نقد و بررسی کردیم، و در فصل سوم به بررسی ازدواج سفید با ازدواج دائم و موقت و شرایط نکاح صحیح را بیان کردیم، و در فصل چهارم از لحاظ حقوقی و قانونی و جنبه کیفری و آسیب و راههای کاهش و جلوگیری این همباشی را ذکر کردیم.