عنوان
تطبیق نظر فقهای امامیه درباره نماز مسافر و کثیرالسفر
نویسنده
استادراهنما
سیدحسین آلطاها
استادمشاور
محمدحسین گنجی
محل نشر
اهواز
تاریخ نشر
۱۳۹۴
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
ذ، ۱۲ ص.
زبان
فارسی
توضیح
از آنجائیکه روش قرآن مبتنی بر تبیین مسائل کلی تر است نماز نیز یکی از مهمترین اعمال عبادی، که بصورت کلی معرفی شده است بنایراین این عبادت عظیم فروع و مسائل بسیاری دارد که هرکدام شایسته تامل و اندیشه فراوانی است . از جمله این فروغ نماز مسافر و کثیر السفر می باشد. لذا خداوند در این باره از زبان جبرئیل بردل مبارک رسول خدا(ص) وجوب وجواز شکسته خواندن نماز را بیان فرموده و با وجود این حکم قطعی نماز قصر در آیات نساء آیه 101 روایات متعددی از پیامبر (ص) و ائمه اطهار نیز بر وجوب شکسته خواندن نماز تاکید شده است به همین خاطر با پیشرفت های امروزی از لحاظ تکنولوژی و تنوع سفرهای کاری و تحصیلی شاهد اختلاف نظر بسیاری در میان فقیهان قدیم و معاصر می باشیم. که در این باره دلایل خویش را با شرایط خاص شکسته شدن نماز را بیان کرده اند و اصطلاح کثیر السفر نیز در این میان مطرح گشته است که در حکم نماز کثیر السفر نیز تضارب آراء به چشم می خورد.این پایان نامه درصدد است تا آرای فقهای امامیه قدیم و جدید را در باب نماز مسافر و کثیرالسفر بررسی تطبیفی نماید تا این حکم را از زبان آنها واکاوی نماید و بسامد بالای اذعان به شکسته خواندن نماز مسافر در میان فقها را به اثبات برساند.
واژههای کلیدی: نماز مسافر، فقهای امامیه، نماز قصر، فقهای قدیم و جدید، کثیر السفر.