عنوان
تعیین جنسیت جنیین از دیدگاه فقه با نگاه به مقاصد شریعت (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
سید مهدی صالحی
محل نشر
ارومیه
ناشر
تاریخ نشر
1396
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
احکام موجود در دین اسلام به منظور تحقق 5 شرط اساسی تحت عنوان مقاصد شریعت 1تدوین و وضع شده است. یکی از این 5 اصل بحث بقای نسل است. در آموزه های دینی، ازدواج یگانه راه شرعی برای ادامه حیات بشر معرفی شده است و از فوائد دیگر این امر، جلوگیری از اختلاط نسل و اصل و نسب است. همچنین برای تحقق این امر قواعد و قوانینی را وضع کرده است و به تنظیم روابط میان زن و شوهر به عنوان دو رکن اساسی واحد خانواده پرداخته است. در موارد بسیاری در زمینه چگونگی تشکیل خانواده، کیفیت تعامل، روش زندگی، شیوه تربیت فرزند و چگونگی حل مشکلات احتمالی سخن به میان آورده و همواره رفتار حسن را به عنوان ملاک معرفی کرده است.از دیرباز جنسیت فرزند یکی از دغدغه های مهم افراد بوده و حتی در بسیاری از جوامع نیز یک جنس را بر دیگری ترجیح داده اند. این نگرش حتی گاه به سمت افراط گام نهاده و باعث ایجاد معضلات اجتماعی شده است تا جایی که برخی قبائل عرب پیش از اسلام در نتیجه افراط در ترجیح یک جنس بر دیگری دختران خود را زنده به گور کرده اند و مورد نکوهش خداوند قادر قرار گرفته اند.9 تکوییربه هر تقدیر این دغدغه در طول تاریخ وجود داشته است و در دهه های اخیر دانش بشری به حدی رسیده است که میتواند در تعیین جنسیت جنین نیز نقش داشته باشد2تکنولوزی. این امر از امور مستحدثه است که به صورت خاص و موردی در دوران گذشته مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است و در دوران معاصر نیز تحقیق منسجم و شایان توجهی صورت نپذیرفته است. پرواضح است که دین مبین اسلام التزام به شرایط صحت باروری را به عنوان یک اصل معرفی می کند تا سلامت فرد و جامعه محقق شود و افراد دچار بیماری های مختلف و ناتوانی های جسمی و حرکتی نشوند؛ و محرز است که مشکلاتی چون عقیم بودن و ناباروری در تضاد با مقاصد شریعت است و تلاش برای درمان آن از نگاه شرعی جایز و پسندیده است و حتی گاه تلقیح داخلی و خارجی با در نظر داشتن شرائط و ضوابط را جایز می داند.از سویی در باور عموم جامعه پسر سبب بقای نسل و نام است و نیروی فعال کار برای خانواده.59سوره نحل از این رو به منظور ملاحظات روانی، اقتصادی و اجتماعی خانواده ها مایلند فرزند ذکور در خانواده باشد. بدین منظور راه های درمان طبیعی و غیر طبیعی وجود دارد که شاید بتوان آن را از جمله اخذ به اسباب در نظر گرفت هر چند تعدادی نیز این امر را در عداد تغییر در مشیئت الهی قرا داده اند. از این رو میان فقیهان اختلاف نظر است و عده ای حکم به جواز این مسأله داده اند و تعدادی به حرمت این امر اذعان کرده اند.این پژوهش در صدد است با بررسی دقیق آراء و نظریات هر دو گروه و تحلیل ادله آن ها و با در نظر داشتن مقاصد شریعت و شیوه تحقق آن در این مورد به خصوص پاسخ صحیحی نسبت به سوالات پژوهش بیابد.
واژه های کلیدی: ماقصد شریعت، تعیین جنسیت جنین، فقه اسلامی