عنوان
تقدس و آزادی بیان در حقوق کیفری اسلام
نویسنده
اصطلاحنامه
آزادی بیان (Freedom of Expression) | تقدس (Holiness) | حقوق جزای اسلامی (Islamic Criminal Law) | خمینی ، روح اله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (Khomeyni, Ruhollah, Leader and Founder of IRI ) | دموکراسی (Democracy) | طباطبائی، سید محمد حسین،۱۲۸۱- ۱۳۶۰ (Tabatabai, Sayyed Muhammad Husayn, 1903-1981) | قرآن (Quran) | کانت، ایمانوئل، ۱۷۲۴ - ۱۸۰۴م. (kant, Immanuel) | مردم سالاری | مطهری، مرتضی، ۱۲۹۸ - ۱۳۵۸ (Mutahhari, Murtaza)
استادراهنما
ابوالفتح خالقی
محل نشر
قم
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۲
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
اهانت به مقدسات اسلام موضوع تازهای نیست، مقدسات مسلمانان همواره آماج بی-حرمتیهای دشمنان حق و حقیقت بوده است. متأسفانه در سالهای اخیر این مسأله به اوج رسیده است؛ این اهانتها در قالبهای مختلف بیان، اعم از کتاب،مقاله،کاریکاتور،فیلم و...بروز پیدا کرده است. پاسخ اهانتکنندگان به واکنشها و اعتراضات مخالفان توهین به مقدسات، آزادی بیان است؛ آنها ادعا میکنند که آزادی بیان این حق را به آنها میدهد و هرگونه محدود کردن و سرکوب کردن این اهانتها را محدود کردن آزادی بیان میدانند. در این نوشتار فارغ از انگیزههای اهانتکنندگان سعی در بررسی دیدگاه اسلام در مورد آزادی بیان، مقدسات و تعیین دقیق محدودهی آن داریم و به دنبال آن، راهحل اسلام را در زمان تلاقی و تزاحم مقدسات و آزادی بیان مطرح میکنیم. اسلام به عنوان یک مکتب از نظام حقوقی خاصی برخوردار است و در شاخهی کیفری خود جرایم و مجازاتهایی را برای حمایت از مقدسات پیشبینی کرده است. روش انجام این تحقیق توصیفی-تحلیلی است. با بررسی منابع اصیل اسلامی، کتابها و مقالات مرتبط، مطالب به صورت کتابخانهای جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. دین اسلام در عین حال که آزادی بیان را یک حق مسلم بشر می داند که در سایهی آن حقیقت نمود پیدا می کند، نسبت به حفظ حرمت مقدسات حساسیت ویژهای دارد. در جهانبینی اسلام قداست اعتباری نیست؛ بلکه امری ذاتی است که از خداوند به عنوان منشأ قداست به سایر موجودات به خواست او منتقل می شود. بنابراین بشر در تعیین موجودات مقدس نقشی ندارد، مصادیق مقدسات را تنها خداوند مشخص میکند و بشر تنها با استفاده از آیات و روایات میتواند آنها را شناسایی کند. اسلام نیز مانند سایر مکاتب هرگز آزادی بیان را به صورت مطلق نمیپذیرد. در مکاتب مختلف، با سلیقههای متفاوت مجسمهی آزادی را تراش میدهند؛ بر خلاف مکاتب انسانگرا که آزادی بیان یک هدف اصلی تلقی می گردد در اسلام آزادی بیان وسیلهای است برای حصول به هدف و هر زمان که از مسیر هدف اصلی، منحرف شود باید محدود گردد. مقدسات یکی از بارزترین محدودیتهای آزادی بیان در اسلام هستند که هرگاه در تزاحم و تلاقی با آزادی بیان قرار گیرند بر آزادی بیان حد می زنند.
واژههای کلیدی: تقدس، آزادی بیان، رابطه منطقی.