عنوان
جایگاه کارشناسی در فقه امامیه و حقوق ایران (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
ادله اثبات دعوی -- ایران (Evidence, Demonstrative-- Iran) | ادله اثبات دعوی (فقه) (Evidence, Demonstrative (Islamic law)) | ادله و شواهد (حقوق) (Evidence (Law)) | تخصص (فقه) (Expertise (Isalamic law)) | حقوق -- ایران (Law -- Iran) | فقه امامیه | فقه جعفری (Islamic law, Ja'fari) | گواهی و گواهان کارشناس (Evidence, Expert) | نظریه کارشناس
استادراهنما
سعید ابراهیمی
استادمشاور
محمد محسنی دهکلانی
محل نشر
مازندران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۵
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
از شیوههای پذیرفته و رایج نزد عقلا که شارع مقدس نیز آن را تأیید کرده رجوع جاهل به عالم و خبره آن چیز است. اهل خبره عبارتند از افرادی که نسبت به چیزهایی اطلاع دقیق و عمیق دارند، مانند فقیه و پزشک. و آن از مهمترین دلیلهای مشروعیت تقلید به شمار میرود. کارشناسی ازجمله مهمترین دلایل اثبات است که در غالب پروندهها مورد استناد قرار میگیرد .از این رو، ارجاع امور به کارشناس و صدور قرار کارشناسی به اقدامی متداول در رسیدگی به دعاوی تبدیل شده است. بسیاری از آرای محاکم نیز مبتنی بر نظر کارشناس و مستند به آن است. در حقوق اسلام نظر اهل خبره به طور وسیع مورد توجه قرار گرفته و در ابواب مختلف فقه به نحو گسترده، به نظر اهل خبره استناد شده و مصادیق متعددی از موضوعات تخصصی که در آنها رجوع به اهل خبره ضرورت دارد مطرح شده است. در این نوشتار به جهت اهمیت موضوع میزان اعتبار و حجّیت نظریه کارشناس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
واژههای کلیدی: کارشناسی، خبره.