عنوان
جرم شکنجه به منظور اعتراف، یک مطالعه تحلیلی در قوانین و روایات مثبت و بین المللی، مکتب اهل بیت (سلام الله علیها)
نویسنده
استادراهنما
محسن قدیر
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1400
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
110 ص.
زبان
فارسی
توضیح
هر شخص متهم حق دارد تا زمان اثبات جرم خود را بی گناه بداند و در مرحله تحقیقات و دادرسی بر اساس پیش فرض بی گناهی با او رفتار شود و شرط این فرض این است که متهم را مجبور به مجازات خود یا اعتراف به جرم خود نکند. شکنجه از دوران باستان شناخته شده است و در بسیاری از حوادث تاریخی رخ داده است. متوسل شدن به وسایل غیرقانونی در شکنجه خطرناک و ممنوع است زیرا مغایر با وجدان انسانی است و باعث افت کرامت انسانی می شود، علاوه بر این یک عمل غیرقانونی است و مرتکبان آن باید مجازات شوند. وقوع موارد شکنجه در واقعیت، علی رغم ممنوعیت و حذر، باعث بالا رفتن صدای کسانی شد که خواهان انصراف و پایان این پدیده بودند، لذا چندین اعلامیه، معاهده و کنوانسیون بین المللی علیه شکنجه صادر شد. بنابراین، بیشتر کشورها خودشان با قید در قانون اساسی خود از شکنجه استفاده نکنند و برای اجرای این قانون، در قوانین کیفری خود خطر و جلوگیری از شکنجه را ذکر کردند. مکتب اهل بیت (سلام الله علیها) در طول مدت تحقیقات، برای گرفتن اعتراف، هر نوع تعرض و شکنجه را ممنوع کرد و تأکید کرد که اعتراف صادره توسط متهم به طور آزادانه بوده و هیج اجبار فیزیکی یا اخلاقی را نداشته است، هدف اصلی این تحقیق افزایش جرم شکنجه علیه مظنونان بی گناه بدون توجیه، به ویژه در تحقیقات اولیه است. و ما در تلاشیم تا با مقایسه قانون وضعی و مکتب اهل بیت (سلام الله علیها) روشها و شگردهایی را برای کاهش و خاتمه این جنایت که بر عزت، آزادی و حقوق بشر تأثیر می گذارد، بیابیم. بنابراین، این مطالعه به ماهیت شکنجه، مفهوم جرم، حقوق و ضمانت های متهم در مراحل تحقیقات مقدماتی، تعیین عناصر جرم استخراج اقرار اطلاعات و نشان دادن تصاویر آن و تفکیک آنها پرداخته است. آن را از جنایات دیگر مانند جرم استفاده از قساوت و جنایت تجاوز به عنف جداسازی نموده است، محقق با مقایسه آنچه در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) با آنچه در کنوانسیون ها و میثاق های بین المللی آمده بود، از روش تحلیلی توصیفی استفاده کرد. نتایج مطالعه نشان داد که مکتب اهل بیت (سلام الله علیها) در مورد جرم انگاری شکنجه و بطلان این عمل از نظر حقوقی و مطابق با میثاق های بین المللی توافق دارند و مشخص شد که مجازات مکتب اهل بیت (سلام الله علیها) یک عامل بازدارنده است و با ظلم این جنایت سازگار یا متناسب است. از طریق این مطالعه، محقق به مهمترین پیشنهاداتی میرسد که آنها را توصیه می کند، که عبارتند از: ضرورت اصلاح متون معاهدات و کنوانسیون های بین المللی علیه شکنجه با آنچه در مکتب اهل بیت (سلام الله علیها) بیان شد، همچنین تلاش برای آموزش مقامات اجرای قانون، اعم از غیرنظامی، نظامی، قضات یا وکلا در جهان اسلام در مورد ضرورت احترام به حقوق بشر و عدم تحمیل کسی در معرض شکنجه، برخورد ظالمانه یا مجازات، علاوه بر تعدادی دیگر از توصیه های ذکر شده توسط محقق در آخرین فصل این مطالعه می باشد.
واژههای کلیدی: جرم شکنجه، قانون وضعی