عنوان
جنگ روانی در تقابل با یهود از منظر قرآن
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
بیبیزینب حسینی
محل نشر
یاسوچ
تاریخ نشر
1394
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
این پژوهش، بهبررسی جنگ روانی دو طرفهی یهود و قرآن کریم، از منظر قرآن میپردازد. تعریفی که در این پژوهش، مبنای بررسی قرارگرفته است؛ جنگ روانی را بهمعنای استفادهی دقیق و طراحی شده از اعمالی که منظور اصلی آن تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتارهای دشمن، گروه بیطرف یا گروههای دوست، بهنحوی که پشتیبانی برای برآوردن مقاصد و اهداف ملّی باشد، میداند. جوّ روانی سنگینی که در نتیجهی جنگ روانی علیه طرف مقابل، حاصل میشود، درصورت هشیار نبودن طرف مقابل، او را درموضع منفعلانه قرار داده و عملاً ابتکار عمل را در دست دشمن قرار می دهد. دراین پژوهش با تأکید بر روش بیانی، با استفاده از آیات قرآن و با استفاده از فرهنگ یهودی و تحوّلات مربوط به یهودیّت در عرصهی جهانی، بهبررسی موضوع و تحلیل آن پرداخته شده است، تا افزون بر نشان دادن بهکارگیری تاکتیک روشنگری بهعنوان یکی از مهمّترین تاکتیکهای جنگ روانی که در قرآن مورد استفاده قرار گرفته است، انطباق مفهوم بیانات قرآن با بسیاری از یهودیان بهسبب اعمال ناپسند آنان نشان داده شود. ضمن اینکه بهاین روش، مشابهت آنچه در قرآن در مورد این قوم بیان شده است و آنچه در فرهنگ یهودی دیده میشود، خود زمینه ساز اثرگذاری روانی قرآن بر مخاطبان یهودی است. با توجّه بهویژگیهای ناپسند یهودیان، مسلمانان و بیشتر یهودیان، همواره بایکدیگر درتقابل بودهاند. یهودیان، چنانکه در سرگذشت تاریخی خود نشان دادهاند، بهعنوان سرسختترین دشمن مومنان، همواره در جهت مقابله با جریان حقّ، از روشهای گوناگون چون ترور، جنگ مسلّحانه، تخریب شخصیّتهای مهمّ، تبلیغات منفی و... به جنگ روانی بهمنظور غلبه بر جریان حقّ میپردازند. قرآن، نیز در مقابل، ضمن بیان نقشهها و شیوه-های یهودیان در جنگ روانی، از تاکتیکها و تکنیکهای روانی، بهمقابلهی آشکار و سرّی علیه اکثریّت یهودیان پرداخته است. جنگ روانی علنی قرآن دارای سطح گستردگی بیشتری در مقایسه با جنگ روانی سرّی میباشد. ولی قرآن، از برخی شیوههای جنگ روانی نیز، بهدلیل منافات آنها با مبانی اخلاقی الهی، چشمپوشی کرده است. ضمن اینکه، راهکارهای مقابله با جنگ روانی نیز در قرآن،
واژهای کلیدی:جنگ ،روانی