عنوان
خرید و فروش دین و منافع از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه
نویسنده
استادراهنما
مهدی ساجدی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1395
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
از عقود معین بیان شده در کلام فقها و حقوقدانان عقد بیع نسبت به سایر عقود از اهمیت فراوانی برخوردار است که کثرت اقوال و مباحث بیانگر آن است. جامعه امروزی در معاملات و روابط اقتصادی رایج خود دین و منافع که از جمله آن حق سرقفلی و حق تألیف و اختراع است را گنجانده و شکی در مال دانستن آن ندارند.در این پژوهش بنیادی که به روش توصیفی- تحلیلی و به وسیلهی گردآوری منابع عربی و فارسی به روش کتابخانه ای گردآوری شده است برآنیم تا مشخص نماییم خرید و فروش دین و منفعت از نظر فقه و حقوق موضوعه ایران چه حکمی دارد؟با تتبع صورت گرفته در پاسخ باید گفت، با توجه به اینکه در حقوق ایران بیان شده مبیع باید عین باشد و عین ممکن است عین معین، یا در حکم آن (کلی در معین) یا کلی فی الذمه بوده باشد، دین موجود بر ذمه مدیون، مال اعتباری محسوب شده و با استقرار آن در ذمه او، دائن، مالک آن محسوب میشود، از این رو حق فروش، انتقال و یا ابراء آن را دارد. مشروط بر اینکه ثمن مقابل آن به صورت نقد پرداخت شود و اگر دین، ناشی از طلا و نقره است، تشریفات معامله صرف و قبض در مجلس عقد رعایت شود. ضمناً اگر دین با ثمن متحد الجنس و از نوع کالاهای مکیل و موزون باشند باید به گونه ای معامله شود که معامله ربوی محقق نگردد.اکثر فقها فروش دین به مقدار بیشتر یا کمتر از مبلغ اسمی آن به مدیون و شخص ثالث را صحیح میدانند، اما برخی معتقدند مشتری این حق را دارد که کل دین و بدهی را از مدیون مطالبه نماید و برخی دیگر بر این باورند که به همان میزان که فروشنده پرداخت نموده حق دریافت از مدیون را دارد. در ارتباط با مالکیت و معامله منفعت باتوجه به تعریفی که فقها و حقوقدانان از عین ارائه میدهند، انتقال این اموال را به عنوان معوض، باید براساس ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها تفسیر کرد و یا به نظر میرسد نقل و انتقال آن در قالب عقود دیگری چون صلح صحیح است.
واژههای کلیدی: معامله دین، منفعت، معامله حقوق، تنزیل