عنوان
فقه سیاسی در المیزان
نویسنده
استادراهنما
احمد جمالیزاده
استادمشاور
عباس حیدری
محل نشر
کرمان
تاریخ نشر
1394
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
در این تحقیق به مسئله ی فقه سیاسی در تفسیر المیزان پرداخته شده است.از نظر علامه طباطبایی(ره)انسان موجودی است که به طور فطری گرایش به اجتماع دارد و از انجا که دین اسلام نیز دینی است که بر پایه فطرت بنا شده است،برای تشکیل حکومت و اداره ی ان احکام وقواعد خاص خود را ارائه کرده است.قران تنها حکومتی را که بر اساس دین پایه گذاری شده باشد،معتبر می داند و سایر جوامع و حکومتهایی که هر یک شریکی برای خداوند قرار داده اند و خرافاتی از این قبیل را جزء مقدسات خود می داند، طرد نموده است.با توجه به نظرات ذکر شده چنین برداشت می شود که از نظر علامه(ره)دو نوع حکومت به طور کلی وجود دارد ؛حکومت الهی که مبنای نبوت همه ی انبیاء الهی برای استقرار و بر پایی ان بوده است وتضمین کننده ی سعادت بشر است و حکومت طاغوتی که اساس ان شرک، هوا پرستی و غیره قرار داده شده است و جز تباهی جامعه نتیجه ای ندارد.بنابراین اگرچه فقه سیاسی که به دنبال تولید وکشف شاخص هایی در مورد روابط سیاسی و اداره ی جامعه است در تفسیر شریف المیزان به صورت عنوانی جداگانه ذکر نشده است اما علامه (ره) در ذیل ایات مربوط با دقت عقلی و فلسفی خاص خود ، به این شاخص ها توجه و انها را کشف و تبیین نموده است.بنابراین با بررسی نظرات ایشان در تفسیر ایات سیاسی قران می توان مبانی و شاخص های نظام سیاسی نامطلوب و مطلوب از نظر اسلام را به دست اورد.همچنین از انجا که قران کتاب و راهنمای زندگی بشر است،راهکارهایی نیز برای تغییر جامعه از نامطلوب به مطلوب ارائه کرده است که علامه نیز به انها پرداخته وبیان کرده است که اداره ی جامعه با تشکیل حکومت مبتنی بر احکام اسلامی که اداره ی در دوران غیبت به عهده ی همه ی مسلمین است ، موجب سعادت دنیا و اخرت می شود.
واژههای کلیدی: فقه.