عنوان
قمهزنی و ارتباط آن با جزع و همدردی
نویسنده
استادراهنما
علی العبادی
استادمشاور
جعفر عباس
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1399
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
152 ص.
زبان
فارسی
توضیح
از جمله مواردی که کسانی که شعائر بودن قمه زنی ومستحب بودن آن را می گویند ، بدان پایبند هستند - پس از تصدیق اینکه هیچ مدرکی دال بر اثبات آن با عنوان خود وجود ندارد - این است که این یکی از اعتبار دو عنوان مشروع است که عبارتند از جزع و همدردی با امام حسین علیه السلام ، بنابراین این تحقیق اول روشن کردن منظور از این دو واژگان موجود در لابلای شواهد ، و ثانیاً درباره حدود آنها ، بنابراین ما می توانیم ببینیم که آیا قمه زنی از مصادیق آنها است ، یا نه. أما نتایج حاصل از این تحقیق، به شرح زیر است: 1- جزع در کلمات أدله شرعی به کار نمی رود مگر به معنای لغوی آن ، که غم شدید است و از این نظر در مورد قمه زنی صدق نمی کند ، اما حتی اگر تصدیق کنیم که کلمه جزع بر فعل ملازم آن إطلاق میشود، در مورد قمه زنی نیز صادق نیست زیرا واقعاً داوطلبانه است و مسئله این است که آنچه از جزع ناشی می شود عملی غیر ارادی است. 2- در شواهد هیچ چیز قابل استناد نیست که بگوید معصوم علیه السلام قمه زده باشد. 3 - همدردی به معنای لغوی آن در سه معنا به کار می رود: 1 - آسایش 2 - کمک و مشارکت 3 - تقلید. در مورد کنوانسیون ، این به معنای سوم استفاده نشده است ، اما دور از ذهن نیست که بگوییم وضع خاصی ایجاد شده است و یک واقعیت مشروع در سهم مربوط به یارانه با پول است ، یا اینکه هزینه شده در سهام بدون درک وضعیت جدید. 4- هرکسی بگوید که همدردی از اهل بیت علیهم السلام ، معنای دوم یا سوم معنای زبانی آن است ، که صحیح نیست ، و دلیل دوم آن مشارکت آنها در غم است. خود و نه در مظهر آن ، و اگر ثابت شود که مشارکت آنها در نشان دادن غم بیش از آنچه در مورد آنها ثابت شده است یا یکی از روشهای او مرسوم بود ، و سوم این که هیچ مدرک کاملی وجود ندارد که بتوان به آن اعتماد کرد ، و هر آنچه در شواهد آن ادعا می شود که معصوم یا شخصی که از معصوم پیروی می کند مورد تحریم قرار گرفته ، از نظر پشتیبانی و اهمیت ناقص است.
واژههای کلیدی: قمه زنی، جزع، همدردی