عنوان
ماهیت حق از نگاه فقیهان امامیه (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
سید عبدالرحیم حسینی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1394
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
ضرورت بررسی فقهی پیرامون چیستی حق روشن تر از آن است که نیازمند بازگوئی باشد، لیکن سخن در این زمینه از پیشینه گستردهای در آثار اندیشمندان مسلمان برخوردار نیست اگر چه در دورههای پیشین درباره آثار و احکام حق بسیار سخن گفته شده لذا می توان ادعا کرد در دوره- های پیشین نگاه عالمان به این واژه حکم محور بوده است. ماهیت حق در دوره متأخر به خصوص پس از اینکه مرحوم شیخ انصاری به این موضوع پرداخت موضوع مقالات و حاشیههای فقهی بسیاری قرار گرفت و نقد و بررسی بزرگان، منجر به » اعتبار عقلائی « » ملکیت « » سلطنت « شکل گیری نظریههای مختلفی در این رابطه شد نظریههای از اهم موضوعات این دوره به شمار میرود شکل گیری هر نظریه » امر اعتبار شده به معنای حق « جدید با نقد نظریه یا نظریه های قبل توأم بوده است. در دوره معاصر به تبع دوره قبل و اقتضای تدقیقات فقهی در مسائل مستحدثه، تحقیقات جدیدی پیرامون این موضوع شکل گرفت که از نتایج این تحقیقات، طرح نظرات جدید از سوی نظریه «» نظریه اهلیت «» نظریه اولویت «» نظریه وحدت ماهیت حق و حکم « عالمان دینی است از اهم نظریاتی است که از طرف بزرگان فقه معاصر ارائه » نظریه سلطنت بر فعل « و » سزاواری شده است. تحقیق پیشروی در صدد طرح و بررسی آراء مذکور، از طریق بیان فقیهان شیعه میباشد که لازمه چنین هدفی بررسی انتقادهای مطرح شده در کتب فقهی و بیان نظرات فقیهان دوره معاصر است به طور خلاصه می توان چنین ادعا کرد که این پایان نامه مجموعهایست از آراء و دیدگاه- های فقیهان معاصر و انتقادهای آنها نسبت به آراء سابق . بیان دقیق مواضع بزرگان به خصوص نظرات فقیهان دوره معاصر و نقد و بررسی آنها به طور تفصیلی و کم سابقه از نوآوریهای این پایان نامه محسوب می شود. از نتایج این تحقیق برگزیدن نظریه سزاواری و اولویت می باشد دو نظریهای که اشکالات آراء دیگر را نداشته و می توان به عنوان نظریه ماهیت حق از آنها دفاع کرد.
واژه های کلید: حق، ماهیت حق، سلطنت، ملکیت، اعتباری.