عنوان
مبانی فقهی اقتصاد اسلامی با تکیه بر آیات قرآن (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
اصطلاحنامه
اقتصاد اسلامی (Islamic Economics) | قرآن (Quran) | مبانی فقهی
استادراهنما
اعظم امینی
استادمشاور
خدیجه صادقی موحد
محل نشر
خراسان رضوی
ناشر
تاریخ نشر
۱۴۰۱
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
از زمانی که طلا و نقره در مراودات مالی بشر به عنوان ابزار واسطهای برای سهولت معاملات به کاربرده شد ، اقتصاد دچار تحولات عظیم ساختاری گردید. که مهمترین آنها سهولت در انتقال سرمایه و افزایش حجم تجارتها و فراهم شدن امکان ثروت اندوزی برای افراد بود. همین امر به تدریج شکلگیری نظام سرمایهداری را درپی داشت. با بوجود آمدن صاحبان قدرت و ثروت زمینهی فساد و استعمارگری آنان نیز فراهم شد . از این رو نظام ناعادلانه بردهداری و غارت منابع کشورها روز به روز افزایش یافت. اما در گذر زمان با بیداری ملت ها و مبارزه علیه این بیعدالتیها، استعمارگران یا همان صاحبان نظام سرمایهداری، دیگر امکان ادامهی حیات به شیوه ی سابق را نداشتند. از این رو با طراحی نوینی از سرمایه داری در حقیقت این نظام وارد مرحلهی جدیدی از سلطه گری گردید. آنان با طراحی برنامههای اقتصادی مطابق اهداف خود و آموزش آن به نخبگان کشورهای مختلف موجب شکلگیری نظامهای اقتصادی مطابق با برنامههای خود در آن جوامع شدند. همچنین آنان با جایگزین کردن تکهای کاغذ به جای پولهای رایج که طلا و نقره بود و اعتبار بخشیدن به آن در حالی که در چاپ آن محدودیتی نداشتند، منابع و سرمایههای حقیقی ملتها را به وسیله خود آنان غارت کردند و آن تکههای کاغذی که اعتبارش همان منابع این ملتها بود را به ایشان داده و ثروت ملی آنان را در مقابلش گرفتند. اما الگوی اقتصاد اسلامی که برگرفته از آیات الهیست، ایدئولوژی متفاوتی ارائه میدهد که تمام مولفههای نظام سرمایه داری را همچون تارعنکبوتی ویران خواهد کرد. خداوند در آیه 205 سوره بقره دارایی حقیقی بشر را وجود خودش و استعداهایی که به او بخشیده و ثمرهی حاصل از این توانمندی ها و ظرفیت ها می داند. بنابراین افزایش جمعیت در جهت اهداف و منافع دولت ها بوده و مانند نظام سرمایه داری منافعش با افزایش جمعیت در تعارض نیست. دیگر هزینه کردن برای پرورش استعداد های بشر با این دیدگاه برای دولت ها بار مالی شمرده نمیشود، بلکه یک سرمایه گذاری پر سود خواهد بود. اگر همین دیدگاه مبنای برنامهریزیها و سیاست گذاریهای یک حکومت قرار بگیرد، قطعا تحولاتی شگرف و بنیادین در مدیریت آن جامعه اتفاق خواهد افتاد. اما بر اساس این ایدئولوژی عدالت اقتصادی اصل نیست، بلکه مقدمهای برای رسیدن بشر به کمال حقیقی خود میباشد.
واژههای کلیدی: اقتصاد اسلامی، قرآن.