عنوان
مبانی فقهی عملکرد فقهای شیعه در مواجهه با حکام جور در عصر غیبت
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
محمدعلی میرعلی
استادمشاور
یعقوبعلی برجی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1391
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
آنچه از آیات و روایات و ادله دیگر به دست میآید این است که در عصر غیبت فقهای عظام نایب امام زمان(عج) بوده ولی با مراجعه به تاریخ در مییابیم که به جای فقها، حکام جور و سلاطین ستم بر مسند خلافت اسلامی تکیه زدهاند و فاقد اصل اساسی در شرایط امامت و خلافت از منظر مبانی فقهی و کلامی شیعه در باب رهبری بودهاند و تردیدی نیست که از نظر شیعه تنها اصل مهمی که میتواند در بعد رهبری و امامت جامعه مشروعیتآور باشد مسئله نص و نصب از جانب خدای متعال ویا اذن ازجانب پیامبر (ص )وائمه است. یعنی اینکه هر حاکمیتی که فاقد این اصل مهم باشد از نظر مبانی شیعی غیر مشروع بوده و عنوان حاکم جائر و غاصب را با خود یدک خواهد کشید روی همین جهت، اصل اولی در مواجه با حکام جور و سلاطین ستم، حرمت بوده است ولی فقهای شیعه ضمن حفظ و تأکید بر اصول بنیادین شیعه در باب امامت و رهبری، در شرایطی که شیعیان اقلیت جامعه را تشکیل میدادند و به جهت غیبت امام عصر(عج)، حکام غیرعادل و جائر، بر امور و اوضاع مسلط بودند، همکاری و تعامل و پذیرش مسئولیت از سوی سلاطین جور را مجاز میشمردند، و به جهت حفظ اقلیت شیعه در تطبیق شرایط موجود گام بر میداشتند، و در مواردی هم خود فقها به منظور حفظ و حراست از مکتب تشیع و وسعت و شناسایی آن بعضاً خود نیز با حکام جور و سلاطین ستم همکاری و تعامل داشتند، تاریخ اسلام نمونههای زیادی از همکاری و ولایت جائر را در در میان علما و فقهای بزرگوار شیعه در تاریخ سیاسی فقه و فقاهت، سراغ دارد، که مصالح و منافع بسیاری را برای مذهب حقه تشیع در پی داشته است. مانند مناصب سید مرتضی امارت حج و حرمین، نقابت اشراف، مرجعیت تظلمات و شکایات مردم و قاضیالقضاتی که در دربار و حکومت جائرانه خلفای عباسی با اجازه ولی عصر(عج) انجام وظیفه میکرد و مدت سی سال ادامه داشت. وزارت عارف بزرگ و فقیه کامل خواجه نصیر الدین طوسی در حکومت هلاکوخان مغولی، که منشأ خدمات فراوان در توسعه معارف اسلامی و شیعی داشته است. همچنین آمدن محقق کرکی از لبنان به ایران در دربار شاه طهماسب صفوی، و اعطای مقام شیخالاسلامی به او، نمونه دیگر از تعامل و همکاری با حکام جائر است. شاه با حضور او در کنار خود، خودش را به ظاهر پیرو او میدانست و حکومت خود را مجاز از طرف محقق کرکی با عنوان نائب عام امام عصر(عج) میدانست. همکاریهای فقیه بزرگوار مجلسی به حکومت جائر صفویان با عناوین و مقام و مناصب مختلف شیخ الاسلامی و قضاوت و... که منافع زیاد از این تعاون و تعامل به دست آمد از جمله آن گسترش و توسعه آموزههای متون دینی و فقهی در قالب تربیت شاگردان بارز و اندیشمندان بزرگ و تدوین و تألیف کتب و آثار بزرگ فرهنگی مانند کتاب بحارالانوار و صدها کتب متنی و عمیق دیگرکه باعث عظمت وعزت وخارج شدن تشیع از انزوا واختفا گردید. که البته این تعامل و همکاری از سوی این بزرگواران را میتوانیم مرتبهای از مراتب تقیه بنامیم. که این استراتژی در طول تاریخ تشیع، به عنوان مؤثرترین عامل، و بهترین وسیله، در جهت نزدیک شدن به اهداف و رسیدن به مقصد نهایی عمل نموده و به عنوان بزرگترین مبنای فقهی فقها در جهت تعامل و همکاری و یا مواجهه با حکام جور مطرح بوده است.
واژه های کلیدی: حاکم، حکومت، جائر.