عنوان
مبانی فقهی و حقوقی تحریم خمر از دیدگاه فقه امامیه و حقوق موضوعه ایران
نویسنده
اصطلاحنامه
اهل سنت (Sunnites) | حقوق موضوعه | خمر | فقه مذاهب اسلامی | فقه و حقوق | مستی (Intoxication)
استادراهنما
حسین زارع شعار
استادمشاور
حسن علیاری
محل نشر
لرستان
ناشر
تاریخ نشر
۱۴۰۰
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
د، ۱۴ ص.
زبان
فارسی
توضیح
پروردگار عالم در چندین جای از کتاب آسمانیش از آن مذمت کرده و در بعضی آیات آن را قرین با بت پرستی نموده است: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَیْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ »(ای کسانی که ایمان آوردهاید، شراب قمار و بتها و الام (که نوعی بخت آزمایی بوده) پلیدند و از عمل شیطانند از آنها دری کنید تا رستگار شوید).( مائده/90). در آیه دیگر فرموده است: « إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَهِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ » (شیطان میخواهد در میان شما به وسیله شراب و قمار عداوت ایجاد کند و شما را از ذکر خدا و از نماز باز دارد، آیا (با این همه زانی و فساد) خودداری خواهید کرد؟(مائده،آیه 91)پر واضح است همان طوری که خداوند فرموده، شراب مایه و منشا عداوت و دشمنی است و آدمی را از یاد پروردگار باز می دارد، عقل را می برد، آدمی مجنون میگردد، شراب سرچشمه پلیدی است و بسیار مشکل است مرتکب آن بتواند خدا پرست شود؛ زیرا انسان به سبب عقل، خداپرست میگردد و کسی که عقل او زایل و گرفته شد، البته شیطان پرست میگردد، لذا امر به اجتناب از آن شده و نتیجه آن رستگاری است.مسلمانان واقعی شیعه و سنی نیز در این باب با هم اجماع داشته و شرب خمر را حرام میدانند. تنها برخی از فرقههای گمراه و تحریف شده با قبول شرایطی شرب خمر را حرام نمیدانند. بر همین اساس هدف از انجام این پایان نامه بررسی حکم قیادت و شرب خمر از دیدگاه علمای فقه امامیه و اهل سنت می باشد.به طوری که در قانون مجازات اسلامی 1392 هم در مواد 264تا 266به ارکان وآثار شرب خمر اشاره شده به طوری که یکی از جرایم مستوجب حد می باشد. از سویی دراحکام اسلام هم (چه در فقه عامه وچه در فقه امامیه ) استعمال مشروبات الکلی حرام تلقی می گردد و همه ی مذاهب اسلامی، به جز مذهب حنفی، معتقدند که آن چه بسیار آن مستی می آورد، کم آن و حتی یک قطره ی آن نیز حرام است و موجب کیفر حدّ است .لذا بر همین اساس و با توجه به این که قانون از فقه تبعیت نموده ، در قانون مجازات اسلامی نیز به این مورد اشاره شده است.
واژههای کلیدی: خمر، فقه، اهل سنت، مذاهب اسلامی، سکر و مستی.