عنوان
مسابقات در فقه اسلامی
نویسنده
استادراهنما
جعفر یوسفی
استادمشاور
محمد حسنی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
۱۳۸۵
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
و، ۷ ص.
زبان
فارسی
توضیح
رساله حاضر، به عنوان مسابقات در فقه اسلامی نگاشته شده است:1- تعاریف واژگان کلیدی، از نظر لغت و اصطلاح و اختلاف نظر در اقوال لغویین مورد بررسی قرار گرفته است.2- به اهمیت، اهداف و فوائد مسابقه از دیدگاه آیات و روایات فریقین و اقوال فقهاء خاصه و عامه از دیدگاه عقل پرداخته و در ضمن تمام مسابقاتی که دارای مصالح عقلانی هستند، شرعاً جایز شناخته شده و از اهمیت، اهداف و فوائد خاصی برخوردار هستند، خصوصاً مسابقاتی که جنبه رزمی و نظامی و علوم و فنون و فناوری های پیشرفته ی امروزی را جهت مقابله با دشمنان دین و دفاع از حریم مقدس اسلام و معارف اسلامی دارند، پرداخته شده است، و مورد توجه قرار گرفته است.3- سیر تاریخی مسابقات از دیدگاه آیات، و مسابقات برادران یوسف (ع) و مسابقات معنوی "سیر الی الله" و روایات فریقین، نظرات اندیشمندان و تاریخچه بعضی مسابقات و مسابقات ورزشی اختصاراً مورد تحقیق قرار گرفته است.4-عقد و یا ابقاع بودن مسابقه با بیان ادله ی طرفین مورد بحث قرار گرفته است که با ضعیف بودن قول به ایقاع ثابت شده که مسابقه از عقود است. سپس جواز و لزوم عقد مسابقه، با اقامه ادله ی از طرفین مورد بررسی قرار گرفته است که با ناتمام بودن ادله ی قائلین به جواز، ثابت شده است که مسابقه از عقود لازمه است. آنگاه به بیان شبه ای پرداخته شده که مسابقه از قسم اجاره در صورت لزوم و از قسم جعاله در صورت جواز می باشد، و یا در هر دو صورت مانند اجاره و جعاله است که بعد از تحقیق و تتبع در اقوال فقها ثابت شده است که مسابقه از عقود مستقله و لازمه است مانند اجاره.5- مسابقات منصوصه، مورد استدلال قرار گرفته است که با بیان ادله ی از آیات و روایات فریقین، اقوال فقهاء خاصه و عامه، و عقل و اجماع جواز آن ثابت شده است. در ضمن شرایط مسابقه، با اشکالاتی که در بعضی از آنها است بیان شده است.6- بیان شبهات و اشکالات: از جانب قائلین به حرمت مسابقه، در غیر موارد منصوصه، به عنوان ادله در اثبات حرمت مسابقه که مسابقه داخل در مفهوم "لهو و لعب" و یا "قمار" است، با اقامه ادله ی از آیات و روایات فریقین و اقوال فقهاء خاصه و عامه، مورد بحث قرار گرفته است.7- تفاوت و فرق جوهری بین مسابقه و قمار در هشت مورد.8- بررسی نظر شیخ انصاری در مکاسب محرمه و روایات طرفین و اقوال فقهاء خاصه و عامه در اثبات حرمت مسابقات.9- تمسک قائلین به حرمت به "اصاله عدم انعقاد العقد" و "اصاله عدم انتقال المال من مکان الی مکان" بلا دلیل مقطوع به10- پاسخ اشکالات و شبهات: 1- پاسخ از شبهه "لهو و لعب" بودن مسابقه، الف) منع صغری؛ ب) منع کبری. 2- پاسخ از ادله "صدق قمار" در مسابقه. 3- پاسخ از آیات و روایات و اجماع. 4- پاسخ از "اصاله عدم انعقاد العقد" و "اصاله عدم انتقال المال من مکان الی مکان".11- با رد ادله ی قائلین به حرمت و جواب از اشکالات آنها با ادله ای از آیات و روایات و...، جواز مسابقات عقلانی ثابت شده است.12- اثبات جواز کل مسابقات عقلانی با استناد به آیات و روایات فریقین و اقوال علماء فریقین و اجماع و عقل.13- مسابقات بانوان، از دیدگاه آیات و روایات، و اقوال فقهای عصر حاضر، و جواز شرکت بانوان برای دفاع و تداوی مجروحان و...و بیان موارد حرمت مسابقه برای بانوان، مورد تحقیق قرار گرفته است.14- خاتمه و نتیجه مطالب.