عنوان
مشارکت سیاسی در اسلام (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
علی حجتی کرمانی
استادمشاور
حمید بهرامی احمدی | عبدالعلی قوام
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
۱۳۶۸
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشارکت سیاسی از دیدگاه اسلام است. فرضیه تحقیق عبارتست از اینکه" آیا مشارکت و نظرات مردم در دیدگاه اسلام و حاکمیت دینی دارای اعتبار است؟"، به تعبیر دیگر آیا دین تنها مجموعه قوانین ثابت و لایتغیر است که بدون توجه به نظر و رای مردم دستورالعملهای آن باید در تمامی زمینه ها عملی شود؟ روش تحقیق در رساله حاضر، روش کتابخانه ای می باشد و اطلاعات از طریق فیش برداری گردآوری شده است. تحقیق حاظر در پنج فصل به شرح ذیل تنظیم و ارائه شده است. فصل اول تحقیق، زمینه های مشارکت رابیان می دارد. درفصل دوم، مشارکت و جلوه های آن بیان می شود. فصل سوم، با عنوان بیعت جلوه ای دیگر از مردم، ضمن ارائه معنای لغوی و مفهوم بیعت، جایگاه بیعت در کتاب خدا و سیره معصومین، تمسک به بیعت برای مقابله با مخالفان، بیعت با حضرت حجت و .... را مورد بررسی قرار می دهد. امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارت همگانی مستمر و شوری به عنوان نوع دیگری از مشارکت، عناوین فصول چهارم و پنجم را تشکیل می دهند. یافته های حاصل از تحقیق نشان می دهد، سیاست در دیدگاه اسلام به معنای حضور و مکلف بودن در برابر رخدادها می باشد. رابطه تنگاتنگ و غیرقابل تفکیک مشروعیت و مقبولیت از دیدگاه اسلام مورد تائید و تاکید است. یعنی اصل نظرخواهی و مقبولیت به عنوان یکی از منابع عمده قدرت محسوب شده و حتی با وجود شرایط مورد نظر اسلام برای رهبری، پذیرش همگانی و نظرخواهی نیز از شرایط تصدی حکومت محسوب شده است. خود پیامبر در شرایط و مواقع حساس از اصحاب نظرخواهی می کردند. علی (ع) تصدی حکومت از طرف خود را به دلیل مقبولیت و عمل به آرای عمومی مردم می داند. توده مردم و همراهی حمایت اکثریت ازبرنامه ها، یک اصل مصرح و موکد است که زمامداتر اسلامی بایستی همواره نظر توده را بیابد و عمل کند نه اقلیت را. اصل شوری مکانیزم دیگری است برای آگاهی از نظر مردم و وسیله ای است برای همراه ساختن حمایت و پشتوانه مردمی با سیاستها و برنامه های مورد نظر و این اصل آنقدر مهم و موکد است که پیامبر نیز، علیرغم مصونیت از لغزش و خطا، موظف به نظرخواهی از مردم است. بنابراین، اصل مشارکت و نظرخواهی به عنوان یک مکانیزم تضمین کننده و وسیله ای براش پشتوانه ساختن حمایتهای مردمی با سیاست و عملکرد دولتمردان، مورد اهتمام اسلا و رهبران اسلامی بوده است و در تلقی دین، فرد معتقد، در قبال رخدادهای محیطی و باید و نبایدهای جامعه خود مسئول است و این مسئولیت و تعهد با پارامترهای ارزشی و اعتقادی ارزیابی می شود.
واژههای کلیدی:اسلام، مشارکت سیاسی، شورا، بیعت، امربه معروف و نهی ازمنکر، حکومت اسلامی.