عنوان
مقاصد شریعت در اجرای مجازات جرایم حدی در فقه مذاهب اسلامی
نویسنده
اصطلاحنامه
جرایم حدی | فقه مذاهب اسلامی | مجازات (Punishment) | مقاصد شریعت
استادراهنما
محمود ویسی
استادمشاور
شکیبا امیرخانی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1398
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
مبنای علم مقاصد شریعت بر این است که خداوند به چیزی امر نکرده یا از چیزی نهی نکرده، مگر اینکه مقصود یا مقاصدی در ورای آن می باشد و انجام آن در مسیر مقاصدی باشد که خداوند در نظر داشته است. بر این اساس مجتهد باید در نظر داشته باشد که هدف از وضع شرایع، وصول به مقاصد آن است نه فقط انجام دستورات و تطبیق قواعد و احکام. در حقوق کیفری اسلام، حدود به عنوان یکی از بحث برانگیزترین انواع مجازاتها مطرح هستند. به طور کلی مقاصد مجازاتها در نظام کیفری اسلام، به عنوان تابعی از شریعت، ایجاد جامعه ای سالم از طریق تربیت افراد سالم است . اهداف وضع و همچنین تفکیک حدود از سایر جرایم و اختصاص قواعد خاص به آنها را می توان در نوع و اهمیت ای سالم نیاز است، جستجو کرد. دو گانه بودن سیستم کیفری ارزشهایی که در نظر شارع برای ایجاد وبقای جامعه اسلام در مقابل جرایم، بر اساس لزوم عکس العمل متفاوت در مقابل این ارزشها بوده است . البته این امر به معنی لزوم به کارگیری ضمانت اجرای شدیدتر در مورد این ارزشهای اساسی نیست. این دوگانگی در پی ایجاد یک سیاست جنایی کارآمد، در قبال جرایم حدی بوده است. باتوجه به این که سیاست جنایی اسلام به صورت مجرد عمل نمی کند؛ در هر یک از مراحل فرایند عمل مجرمانه با تاکید بیشتر بر یکی از اهداف سه گانه ی پیش گیری، اصلاح و اجرای عدالت، وارد عمل می شود. هدف از این پژوهش بیان مفهوم مقاصد شریعت، و بررسی اهداف شریعت در اجرای مجازات جرایم حدی می باشد. این پژوهش بر اساس روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از مراجعه به کتابخانه و جمع آوری فیش های - اطلاعات می باشد.
واژههای کلیدی: مقاصد شریعت، جرائم حدی، مجازات، فقه مذاهب اسلامی