عنوان
مقایسه آراء و نظرات فقهای معاصر و متقدم مالکیه در باب نکاح مسیار
نویسنده
اصطلاحنامه
آرای فقهاء | ازدواج (Marriage) | ازدواج مسیار (Msyar married) | ازدواج موقت (Temporary Marriage) | اصل اباحه | دانشمندان اسلامی (Muslim scientists) | شروط ضمن عقد (Contract Provisions) | عقد ازدواج (Marriage Contract) | فقه مالکی (Islamic law, Malikites) | فقیهان (Islamic Jurists) | متعه (Muta) | نکاح
استادراهنما
ناصرسلمانی ایزدی
استادمشاور
علیرضا پوراسماعیلی
محل نشر
سبزوار
تاریخ نشر
۱۳۹۴
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
۲۰ ص.
زبان
فارسی
توضیح
مساله ازدواج در حیات انسانی از موضوعات بسیار مهم است که توجه خاص شارع مقدس به این مساله موید آن می باشد. امروزه در سرزمین نجد عربستان نکاح جدیدی تحت عنوان مسیارمطرح شده است. در مورد ریشه لغوی مسیار نظریههایی مطرح است برخی معتقدند ریشه لغوی ندارد بلکه کلمه عامیانهای است که در سرزمین نجد عربستان به معنای دیدار روزانه به کارمی رود و درتعریف دیگر، از سیر، حرکت وعبورگرفته شده است و اصطلاحی عامیانه است برای موردی که مرد دریکی از شهرهای مسیر گردش و ترددش برای تجارت با کسب علم با خانمی ازدواج میکند که درزمان تحصیل یا تجارت نزد زوجه باشد. این نکاح از اقسام نکاح دائم دانسته می شود که بررسی ابعاد آن در فقه مالکی لازم و ضروری است؛ زیرا مسیار به لحاظ ماهیت نوعی متعه است که در شیعه مشروع است و در فقه مالکی نیز نسبت به مشروعیت یا عدم مشروعیت متعه سخت گیری کمتری در مقایسه با سایر فرق فقهی دیده می شود.مسیار نکاحی است که تمام ارکان از ایجاب وقبول طرفین،حضور ولی و دو شاهد عادل مسلمان بالغ وعاقل، درآن وجود دارد اما زن از دو مساله صرف نظر میکند: حق خود در قسم و حق خود در نفقه. نکاح مسیار با پاره ای از لوازم نکاح دائمی همساز نیست در چنین ازدواجی ممنوعیت بیرون رفتن زن از خانه بدون اجازه شوهر، وجوب نفقه، ثبوت حق ارث میان زن و شوهر، وجوب رعایت عدالت میان، زنان، وجوب مهریه و حسن معاشرت وجود ندارد.فقهای متقدم ومتاخر مالکیه نه تنها اشتراط اسقاط این شروط را نمی پذیرند حتی تنازل زن از آنان را نیز قبول نمی کنند.
واژههای کلیدی: فرقه مالکیه، نکاح متعه، نکاح مسیار