عنوان
مقایسه ماهیت اجاره به شرط تملیک در حقوق ایران و مصر
نویسنده
استادراهنما
فخرالدین اصغری آقمشهدی
استادمشاور
اکبر میرزانژاد جویباری
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
۱۳۹۱
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
امروزه بسیار مشاهده می شود که اشخاص برای رفع نیازهای اجتماعی خود که نیازهای اقتصادی را نیز همراه خواهد داشت اقدام به معامله با یکدیگر می کنند و آنچه بیش از گذشته به چشم می خورد،قراردادهایی است که فیمابین اشخاص منعقد شده،لیکن در قالب عقود معین احصا شده در قانون مدنی نمی گنجد.قرارداهایی در دهه های اخیر در جوامع حقوقی و حقوق ایران رسوخ پیدا کرده اند.قراردادهایی نظیر مالکیت زمانی یا اجاره به شرط تملیک از جمله این عقود برشمرده می شوند،بر این اساس کشورهایی نظیر انگلستان با وجود اینکه دارای حقوق عرفی می باشند،برای نظم بخشیدن به این قراردادها اقدام به تصویب قوانین مدون و مخصوص عقد اجاره به شرط تملیک از جمله اجاره به شرط تملیک نموده اند. از آنجا که در حقوق ایران تاکنون قوانین جامعی در این خصوص به تصویب نرسیده است،این پایان نامه از حیث محتوای آن به بررسی و تحلیل عقد اجاره به شرط تملیک اختصاص یافته است.اجاره به شرط تملیک به جهت شباهت دوگانه ای که به عقود بیع و اجاره دارد،در مباحث حقوقی با عقود مزبور مختلط شده است و نظریه های متفاوتی در این باب ارائه گردیده است. پایان نامه حاضر در 4 فصل به روش کتابخانه ای تنظیم شده است.در فصل اول تحت عنوان "کلیات" به پنج مبحث پرداخته شده است.که در آن( تاریخچه اجاره به شرط تملیک،تعریف و اقسام اجاره به شرط تملیک،ویژگی های اجاره به شرط تملیک،شرایط صحت قرارداد اجاره به شرط تملیک وفسخ اجاره به شرط تملیک) را مورد بررسی قرار می دهد.فصل دوم تحت عنوان "ماهیت اجاره به شرط تملیک در حقوق ایران" به 3 مبحث (بیان نظرات،ماهیت اقساط و بیعانه و تشخیص قراردادهای اجاره به شرط تملیک از سایر قراردادها) می پردازد.فصل سوم "ماهیت اجاره به شرط تملیک در حقوق مصر" را مورد بررسی قرار می دهد که به سه مبحث(بیان نظرات،ماهیت اقساط و بیعانه و تعدیل قضایی قرارداد در حقوق مصر) تقسیم شده است.فصل چهارم نیز " آثار قرارداد اجاره به شرط تملیک" را در 4 مبحث (تملیک ابتدایی منافع و نهایی عین،تکالیف موجر،تکالیف مستاجر و تاثیر شروط حمایتی بر حقوق مستاجر ) مورد بررسی قرار می دهد.
واژههای کلیدی: اجاره، اجاره به شرط تملیک.