عنوان
نقد و بررسی شبهات تبعیض جنسیتی علیه زنان در آیات و روایات فریقین
نویسنده
استادراهنما
محمدطاهر پاکدامن
استادمشاور
هاشم کوناتی
محل نشر
گرگان
تاریخ نشر
1399
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
اگر بخواهیم تعریفی درست از تبعیض جنسیتی داشته باشیم باید بگوییم که مفهوم تبعیض در بعد اولیه به مفهوم وجود نابرابری غیر قانونی نسبت به فرد و در مفهوم جنسیتی نیز به مفهوم اعمال قواعد نابرابر غیرشرعی و غیر قانونی نسبت به زنان در عرصه های مختلف جامعه می باشد. بسیاری از شبهات تبعیضی در درون اسلام به دلیل بافت خاص اجتماعی و سطح درک زنان و مردان در دوران خاصی از زمان بوده وبه نظر می رسد در دنیایی امروز بسیاری از این ابهامات خود به خود از بین رفته است. ایجاد برابری اقتصادی در اسلام برای زنان برخلاف بسیاری از ابهامات بیشتر حاوی تکلیف در اداره مالی و تامین ان برای زن از جانب مرد می باشد و حتی در بعد اشتغال نیز استقلال مالی زن در اسلام تضمین گردیده است. قیمومیت و مسائلی از این قبیل تنها از باب سرپرستی بوده که تنها ناظر به بعد تکلیفی آن می باشد نه حق مرد بر زن. اما برخی مسائل دیگر مانند رهبری جامعه اسلامی و امامت به دلیل نص صریح متعلق به مردان بوده و به نظر می رسد که اسلام در این موارد نیز قائل به مصلحت گردیده است. تحقیق حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی تدوین گردیده است که در آن به شیوه کتابخانه ای بعد از فیش بردارای های صورت گرفته به نقد وبرسی شبهات می پردازیم که طرف داران آزادی ومساوات مطلق زن ومرد، براساس آن قران کریم وروایات اسلامی را متهم به تبعیض جنسیتی علیه زنان کرده اند شبهاتی مانتد اینکه قرآن ارث مردرا دو برابر ارث زن قرارداده است، شهادت دو زن درقرآن معادل با شهادت یک مرد است، دیه زن معادل با نصف دیه مرد است دیگراینکه قرآن درمورد زن جانب انصاف را رعایت نکرده وشخصیت مستقل برای زن قایل نشده، بلکه اورا تابع مرد قرارداده ومرد را سرپرست او گماشته است وهمچنان، قران وروایات اسلامی ازدواج با چهارزن را برای یک مرد جایز دانسته ، قرآن طلاق را مباح دانسته وآن را به دست مرد سپرده است وهمچنان خطابهای قرآنی رویکرد مردسالارانه دارد، ودر روایات اسلامی زنان به نقصان عقل ودین متهم شده اند، درتحقیق حاضر مشخص گردیدکه بسیاری ازتبعیضات ادعاشده ازجانب مخالفان وافراد دیگر نابجا ومتناسب به نگرش دین اسلام نمی باشد ودربسیاری ازموارد دین اسلام مخالف حضور زن دراجتماع نیست وفقط دربرخی موارد شرایط وحدود را مقرر نموده است.
واژه های کلیدی: قرآن، روایات، زن، تبعیض جنسیتی، شبهات