عنوان
نقش تحولات پزشکی در عده زنان براساس امضائی یا تأسیسی بودن
نویسنده
اصطلاحنامه
احکام امضایی | احکام تاسیسی | استبراء رحم | پزشکی -- فتواها | پزشکی (Medicine) | حکم امضایی | حکم تاسیسی | زنان (Women) | عده (Eddeh)
استادراهنما
زهرا لامع
استادمشاور
صادق شریعتی نسب
محل نشر
تهران
ناشر
تاریخ نشر
۱۳۹۸
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
۹۵ ص.
زبان
فارسی
توضیح
پیشرفت علم موجب پیشرفت جامعه بشری گشت و قوانین نیز در بستر این پیشرفتها دستخوش تغییرات شده است. در کنار تمام این پیشرفتها، شناخت اقسام بیماریهایی که موجب ناباروری زوجین میشود و همچنین یقین بر بارداری و عدم آن در زمان انحلال نکاح را نیز باید افزود. این پیشرفتها میتواند مرجع تغییراتی در احکام عدّه باشد. عدّه جزء احکام امضایی اسلام است، احکام عدّه بنابر عقیده برخی از فقها، با تغییرات جامعه و پیشرفت آن قابل تغییر میباشد. عدّه دارای فلسفههایی است، از جمله آن استبراء رحم است. بنابر عقیده عدهای از فقها، استبراء رحم مقصد اصلی شارع از تشریع عدّه بوده است. میتوان گفت تنها راه تشخیص استبراء رحم در آن زمان، انتظار پس از انحلال نکاح بوده است. بنابراین شارع مقدس اسلام حکم عدّه را به دلیل تطابق آن با اوضاع و احوال جامعه امضاء نموده است. در این پژوهش منظور از عدّه و تغییر احکام عدّه طلاق بائن است. چرا که فلسفه در عدّه وفات و طلاق رجعی علاوه بر تعیین استبراء رحم به ترتیب احترام به زوج متوفی و خانواده وی و امکان رجوع زوج است. حال باید دید که فلسفه عدّه چیست؟ آیا عدّه امضایی است یا خیر و تأثیر این تقسیم بندی چیست؟ آیا عدّه را میتوان بنابر نیاز جامعه تغییر داد؟ نقش استبراء رحم در احکام عدّه و تأثیر آن در این احکام چیست؟ با توجه به روایات میتوان عدّه را جزء احکام امضایی دانست. همچنین طبق نظر برخی از فقها چون احکام امضایی مطابق با بناء عقلاء بوده بنابراین براساس نیازها و پیشرفتهای جامعه قابل تغییر است. از آنجایی که مقصد اصلی شارع از تشریع عدّه، تشخیص استبراء رحم بوده بنابراین میتوان گفت در حال حاضر با پیشرفت علوم پزشکی، تشخیص استبراء رحم بسیار آسان شده است و دیگر نیاز به صبرکردن زن به مدت سه طهر نیست، بلکه با تستهای مسلم پزشکی میتوان به استبراء رحم پی برد. بنابراین میتوان گفت احکام عدّه با توجه به تحولات پزشکی قابل تغییر میباشد.
واژههای کلیدی: عده، استبراء رحم، امضایی، تاسیسی.