عنوان
نماز مسافر در فقه امامیه (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
محمد علی قربانی
استادمشاور
زین العابدین قربانی
محل نشر
لاهیجان
تاریخ نشر
۱۳۸۲
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
د، ۲۰۴ ص.: نمودار.
زبان
فارسی
توضیح
پژوهش حاضر بدنبال بررسی آراآ فقیهان شیعه در باب احکام فریضه الهی نماز مسافر است پژوهشگر کوشش کرده تا به این سوال پژوهشی جواب دهد: فریضه الهی نماز مسافر در فقه امامیه توسط علمای شیعه چگونه بیان شده و پویایی آن درطی گذر زمان به چه صورت است؟ و آیا نظرات علمای شیعه گذشته درباره نماز مسافر در فقه امامیه با نظرات علمای شیعه معاصر یکسان است یا متفاوت؟ پژوهش توصیفی بوده و بیشتر به نیازهای علمی و نظری پرداخته شده و از نظر بعد زمان، نوعی پژوهش طولی است. تکنیک بکار رفته دراین پژوهش، تکنیک تاریخی تطبیقی (مقایسهای) است. همچنین برای تحلیل دادههای جمع آوری شده از روش ((تحلیل حوزه)) که توسط مردم نگاری بنام ((جیمز اسپرادلی ۱۹۷۹)) ارایه شده سود جسته است برخی از مهمترین یافتههای این پژوهش عبارتند از الف) علمای شیعه درباره فرضیه الهی نماز مسافر از دو دیدگاه شرعی و عقلی بطور موام استفاده کردهاند که برخی از علمای بیشتر بر شرع و برخی برعقل تاکید کردهاند ب) بین نظرات علمای شیعه گذشته و علمای معاصر درباره نماز مسافر اختلاف نظر وجود دارد و معیارهایی را که برای سنجش مسافت و طول زمان بکار گرفتهاند متفاوت است. برخی ازاین معیارها عبارتند از: مسیره یوم، هشت فرسخ شرعی، شغل مسافر، نیت و قصد سفر ج) هر قدر که به زمان معاصر نزدیکتر میشویم، علمای شیعه حق گزینش و انتخاب کمتری را برای نماز گذار (مسافر) در نظر گرفته و در عرض بر دایره قصر شدن نماز افزودهاند د) با اینکه چندین دهه سفر با هواپیماها و قطارهای سریع السیر صورت میگیرد در آراآ علمای شیعه معاصر نسبت به پیشرفتها و تحولات فنی و پیدایش وسایل مسافرت راحت و سریع نوعی کم توجهی و یا بی توجهی به چشم میخورد.
واژههای کلیدی: فقه، امامیه، نماز مسافر، احکام شرعی.