عنوان
پیوند و پیوند اعضای بدن انسان بررسی فقهی در پرتو فقه معاصر امامیه
نویسنده
استادراهنما
طالب عبدالوحید آل مسعودی
محل نشر
قم
تاریخ نشر
1402
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
این تحقیق یکی از پژوهش های جدید به شمار می رود که نیازمند تبیین حکم شرعی آن است، لذا این تحقیق را با عنوان (مشروعیت پیوند و پیوند اعضای انسان در فقه امامیه) نوشتم و محقق آن را در سه فصل تقسیم کرد. فصل اول: تحقیق مقدماتی و محقق به چهار بخش تقسیم شده است.بخش اول: محقق در مورد تعریف اصطلاحات عنوان و کلمات مرتبط صحبت کرد. بخش دوم: ایشان در مورد مکتب امامیه، منابع تشریع آن، توسعه فقه و نقش هایی که فقه و کتب حدیثی امامیه در میان شیعیان طی کرده اند، صحبت کرد. موضوع سوم: ایشان درباره تاریخچه پیوند اعضا و پیوند اعضا صحبت کردند که می دانیم از مدت ها قبل شروع شده و اولین عمل موفقیت آمیز در سال 1905 میلادی بوده است. مبحث چهارم: بحث تأثیر زمان و مکان در برخی از احکام شرعی بود. فصل دوم: درباره مشروعیت پیوند و انتقال اعضا و شرایط و اشکال آن بود و بحث در سه بخش بود: اول: در مورد مشروعیت پیوند اعضا و پیوند اعضا، ثابت شده است که در حکم اولیه جایز نیست، بلکه در حکم ثانویه که مستلزم حفظ جان مسلمان دیگر است، جایز نیست. دوم: در مورد شرایط پیوند و انتقال اعضا، شرایطی که باید رعایت شود چهار شرط است که در صورت عدم وجود این شرایط، عمل پیوند و انتقال انجام نمی شود. سوم: به صورت پیوند و انتقال اعضا و جوارح قابل انتقال، چنانکه ثابت شده است که اعضای غیرقابل انتقالی وجود دارد که نمی توان آنها را پیوند زد و انتقال داد تا جان انسان بر آنها متوقف شود. فصل سوم: توضیح اثرات انتقال و پیوند اعضاء بحث در سه موضوع بود: اول: در مورد حلال بودن دارو، جایی که محقق سخنان فقها را در مورد جواز دارو برای فرد نیازمند، حتی اگر در حال احرام باشد، در حد حفظ خود از مرگ ارائه کرده است. دوم: در مورد حرمت انسان زنده و مرده صحبت کردیم، چون می دانستیم که اسلام، حفظ حرمت و کرامت انسان را ایجاب کرده و از تجاوز به حرمت انسان، هر چه که باشد، نهی کرده است. فقها تعدی به حیوانات محترم و بیخون مانند غیر مسلمان و غیر مسلمان را حرام دانستهاند. ثالثاً: در مورد وجوب نجات جان محترم صحبت کردیم و اینکه ضمان بر شخص در صورت کوتاهی در حفظ جان محترم می باشد و روح محترم شامل غیر مسلمان و حیوان محترم نیز می شود. . می دانیم که نمازی که قضای آن جایز نیست و روزه هایی که بدون عذر جایز نیست، در صورتی که نجات جان محترم منوط به آن باشد، قطع نماز و روزه جایز و حتی واجب است. سپس تحقیق خود را با یک نتیجه گیری به پایان رساندیم که در آن همه آنچه را که در تحقیق به دست آورده بودیم ذکر کردیم.
واژههای کلیدی: پیوند، اعضای بدن انسان.