عنوان
کالبد شکافی برای کشف جرم از منظر فقه امامیه و حقوق کیفری ایران (فایل منبع موجود نیست)
نویسنده
استادراهنما
عاطفه لركجوري
محل نشر
رشت
تاریخ نشر
1395
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
زبان
فارسی
توضیح
پایان نامه:همانگونه که پیامبراکرم (ص) سفارش کردهاند، علم ودیعه خدواند است؛ و افزودن به علم خود، فرمان پیامبر است. با توجه به پیشرفت علوم در تمامی زمینه ها و پیچیده شدن امر دادرسی، به کارگیری از نظریه کارشناسان علاوه بر به روز رسانی اطلاعات قضات امری ضروریست ،چرا که بدون جلب نظر کارشناسان در موارد تخصصی نمی توان به کشف حقیقت پرداخت.یکی از موارد مهم و تخصصی کالبد شکافی میت ،جهت کشف جرم میباشد که در تمامی کشورها مباحث حقوقی بسیاری به دنبال داشته است. با توجه به اینکه قوانین ایران اسلامی منشاء مذهبی مبتنی بر مقررات دین مبین اسلام بر اساس قانون اساسی دارد، نظر فقهای اسلامی در خصوص کالبد شکافی حائز اهمیت است. در حقوق جزا به مفهوم عام و در آیین دادرسی کیفری، تعریفی برای کالبد شکافی ارائه نگردیده است. شناسایی این مفهوم مستلزم بررسی نحوه دخالت پزشکان قانونی و اطباء در امر معاینات اجساد در روند تقنینی و تاریخی در قوانین جزای ایران می باشد. با بررسی قوانین، کلماتی چون خبره، کارشناس و متخصص مفهوم پزشکان قانونی را می رساند. لیکن معاینه و معاینات عنوان کلی است که در تحقیقات کیفری برای جسد و یا سایر موارد مورد نیاز درج شده است و به همین اعتبار کالبد شکافی نیز بخشی از معاینات و تحقیقات مقدماتی کیفری محسوب می گردد و همچنین در فقه اسلامی بخشی مستقل تحت عنوان کالبد شکافی یا تشریع وجود ندارد و عمدتا در رساله های عملیه و فتاوی عمدتا مبتنی بر روایات می باشد.( رشادتی، مجله پزشکی قانونی 1388،ص4 )از این رو تحقیق حاضر به بررسی کالبد شکافی برای کشف جرم از منظر فقه امامیه و حقوق کیفری ایران می پردازد.
واژههای کلیدی: کالبد شکافی، فقه امامیه، تشریح، حقوق کیفری،کشف جرم، پزشکی قانونی