عنوان
بررسی فقهی حقوقی عده با توجه به پیشرفت های علمی
نویسنده
اصطلاحنامه
استادراهنما
حسین شفیعی
محل نشر
تهران
تاریخ نشر
1397
مقطع تحصیلی
کارشناسی ارشد
مشخصات ظاهری
20 ص.
زبان
فارسی
توضیح
پژوهش حاضر بررسی فقهی و حقوقی عده با توجه به پیشرفتهای علمی است. در واقع، عده یکی از احکام فقهی ـ حقوقی که دارای اهداف خاصی است وامروزه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک، در ضرورت یا عدم ضرورت آن بحثهای زیادی میشود. بنابراین این پژوهش در پنج فصل باروش توصیفی_تطبیقی موضوع عده رابا توجه به پیشرفتهای علمی وپزشکی از بعد فقهی و حقوقی به رشته تحریر دراورده است. در توضیح باید گفت: اصل تشریع عده به علت منصوص بودن آن در قران بدون شک و شبه مورد اجماع فقها و حقوق دانان است. به همین دلیل در بسیاری از منابع، عده را مفهومی مسلم دانسته و به فلسفه تشریع آن نپرداختهاند. لذاهدف این تحقیق این است و به این سؤال پاسخ دهد که اصل فلسفه تشریع عده که در قران کریم به صراحت موضوع عده زن را حصول اطمینان از برائت حمل دانسته و تاکید میکند، حال با توجه به پیشرفتهای علمی روز و ابزارهای پزشکی محرز شود زنانی که در طلاق بائن ومدخوله هستند که علقیت زوجیت هم مطرح نمیباشد ویا حیض میبینند ویا در فسخ یا بذل واتمام نکاح موقت میباشند، رحم فاقد جنین و پاک است باز باید عده نگه داشت یا خیر؟ لازم به ذکر است که حکم شارع در مورد عده ارشادی است و تأسیسی نمیباشد و شارع مقدس بنای عقلا را تأیید کرده است در واقع، شارع در یک دید جامع به عده، طریقت است نه موضوعیت، در نتیجه عده دارای علت و حکمتهایی ست، لذا زنان در انواع طلاق به جز زوجه صغیره، غیرمدخوله، یائسه وفاقد رحم که حکم صریح قران به خاطر جلوگیری از اختلاط انساب است باید عده نگهدارند ولی در موارد دیگر مانند عده وفات و زمانی که با پیشرفتهای علمی وپزشکی محرز شود رحم فاقد جنین است که جز حکمتهای الهی است باید باز، زن عده نگهدارد.
واژه های کلیدی: عده، زنان فاقد رحم